HRCroatian
Početna
KAKO SE BORITI PROTIV VISOKOTEHNOLOŠKOG KRIMINALA? - II. DIO
KAKO SE BORITI PROTIV VISOKOTEHNOLOŠKOG KRIMINALA? - II. DIO

Nastavljamo na jučerašnju objavu, gdje smo govorili o krađi identiteta, spamu i malwere-u. Danas nastavljamo sa SCAM, phishing prevarama, zaštitinim zidom i sigurnosnim oznakama.

 

SCAM

Termin SCAM koristi se za opisivanje bilo kojih prevara ili planova za izmamljivanje novca ili drugih dobara od osoba koje ne sumnjaju da je riječ o prevari. Scam je shema za brzo ostvarivanje profita kada neka osoba, grupa ljudi ili organizacija pokušava prevariti druge osobe ili grupe tako što im pruža lažne podatke prilikom davanja ponude ili nuđenja dogovora. Ciljna grupa ovih prevara su osobe svih profesija, godišta, obrazovanja i prihoda. Ne postoje grupe ljudi koje su podložnije ovim prevarama, svatko od nas u nekom trenutku može postati laka meta.

Scam prevare su uspješne zato što podsjećaju na realnu stvar i zbog toga Vas mogu uhvatiti nespremne. Također, zloupotrebljava se i Vaša želja za ljubaznošću,  velikodušnošću i suosjećajnu. Prevaranti postaju sve sofisticiraniji u svojim pokušajima da dođu do Vašeg novca ili povjerljivih podataka. Pošto svijet zahvaljujući internetu postaje sve povezaniji, broj prevara na internetu, kao i njihovih vrsta se sve više povećava.

 

PHISHING

Prevaranti koriste phishing prevare kako bi došli do vaših povjerljivih podataka. Podaci kao što su detalji o bankovnim računima, lozinke s društvenih mreža i slično mogu imaju veliku vrijednost za prevarante. Oni im pružaju slobodan prolaz do vaših financija i identiteta. Pokušaji phishing prijevara obično se obavljaju putem e-pošte. Međutim, mogu se obavljati i preko telefona ili SMS porukama, ili putem društvenih mreža.


Načini phishing prijevara
 

Od vas će tražiti osobne podatke, na primjer broj računa, korisničko ime, lozinku, broj kreditne kartice i PIN. Dobit ćete veoma uvjerljiv izgovor zbog čega su ovi podaci potrebni, poput:

  • unapređenje sigurnosnog sustava,
  • održavanje sustava,
  • verifikacija računa ili naloga,
  • zaštita od prijevare,
  • ponuda za refundaciju poreza ili računa.

Banke i financijske institucije ponekad zaista kontaktiraju svoje klijente ako postoje neke sumnjive aktivnosti, ali oni nikada neće tražiti Vaš PIN ili lozinku.


Lažni obrasci u e-pošti i na web stranicama

Od vas će tražiti da popunite obrazac u poruci e-pošte ili će Vas usmjeriti na obrazac na web stranici. Obrazac može izgledati veoma uvjerljivo. Može sadržavati logo ili format koji koristi Vaša banka ili poduzeće kako biste povjerovali da zahtjev dolazi od njih. Naziv web stranice, također, može biti sličan, ali ne i potpuno isti kao prava web stranica poduzeća.


Kako se zaštititi od phishinga?

  • Nikada ne unosite svoje osobne podatke na web stranicu ako niste sigurni da je verificirana!
  • Pažljivo provjerite adresu web stranice. Ako podsjeća na URL stvarnog poduzeća, ali nije potpuno ista – budite pažljivi. Nikada ne posjećujte web stranicu vaše banke klikom na link – sami unesite adresu web stranice.
  • Nemojte davati podatke o svom računu putem telefona, osim ako vi niste nazvali i sigurni ste da broj koji ste nazvali nije lažan. Ako vas nazovu, tražite ime i broj, tako da ih možete kasnije nazvati, kada provjerite da li se broj s kojeg ste primili poziv poklapa s brojem za koji već znate da nije lažan.
  • Ne odgovarajte, ne klikajte na linkove i ne otvarajte nikakve datoteke u spam porukama. Ne pozivajte nikakve brojeve iz spam e-poruka.
  • Nemojte koristiti softvere koji za vas popunjavaju određene obrasce na računalu.
  • Nikad nemojte slati svoje povjerljive podatke, račune ili lozinke u poruci e-pošte. E-pošta je veoma nesiguran sustav.

FIREWALL

Firewall ili zaštitni zid je sigurnosni hardver ili softver koji u sklopu računalne mreže kontrolira odlazni i dolazni mrežni promet na osnovu niza pravila.

Kao barijera između sigurnih i nesigurnih mreža, zaštitni zid kontrolira pristup mrežnim resursima i pomaže pri eliminaciji hakerskih napada, virusa i računalnih crva koji pokušavaju da dođu do Vašeg računara preko interneta.

Najefikasniji i prvi korak koji možete poduzeti kako biste zaštitili svoje računalo je da uključite zaštitni zid. Ukoliko imate više povezanih računala u svom domu ili imate manju uredsku mrežu, važno je da zaštitite svako računalo. Potrebno je imati i hardverski zaštitni zid (kao što je ruter) da biste zaštitili mrežu, ali i softverski zaštitni zid na svakom računalu, kako biste spriječili širenje virusa širom mreže ukoliko se neki od računala zaraze virusom.


SIGURNE WEB STRANICE

Šta je to oznaka povjerenja (E-Trustmark)?

Oznaka povjerenja u elektronskoj trgovini je elektronska oznaka, slika ili logo koji je postavljen na Web stranici neke tvrtke i koji pokazuje da je ta tvrtka prošla sigurnosne testove koje provodi organizacija koja izdaje ovu oznaku i na taj način je dokazala da je vrijedna povjerenja. Oznaka povjerenja povećava povjerenje među korisnicima i pokazuje im da je sa tvrtkom na čijoj web stranici je izložena oznaka sigurno poslovati. Na primer, (http://www.ecommerce-europe.eu/trustmark)oznaka povjerenja koju izdaje udruženje Ecommerce Europe (Ecommerce Europe Trustmark) potiče prekograničnu elektronsku trgovinu putem bolje zaštite potrošača i trgovaca tako što je uspostavljen niz pravila na europskom nivou i što je uspostavljena jasna komunikacija o ovim pravilima.

 

 Cijeli priručnik sa dodatnim pojašnjenima i primjerima iz I. i II. dijela posta možete pronaći OVDJE

 

Autor: Siniša Begović

Izvor: EMPIRIA MAGNA

Datum:
28.04.2020
Natrag