Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost nastavlja s poticanjem elektromobilnosti, za koju je u 2021. godini ukupno osigurano čak 105 milijuna kuna bespovratnih sredstava.
Osim većeg budžeta, građane i tvrtke očekuje i izmijenjeni model prijave za sufinanciranje. Naime, za razliku od dosadašnje direktne prijave, ove godine će za građane i tvrtke prijavu podnositi prodavatelji vozila putem prijavne aplikacije. Na raspolaganju je čak 90 milijuna kuna, dok je preostalih 15 rezervirano za javni sektor, koji će se i dalje prijavljivati izravno Fondu.
Prvi korak u provedbi novog modela sufinanciranja bit će objava Javnog poziva za proizvođače, generalne zastupnike ili uvoznike motornih vozila, koji će Fondu prijaviti prodajna mjesta i dostupne modele energetski učinkovitih vozila. Svako prodajno mjesto pritom će dobiti korisnički račun za prijavnu aplikaciju. Nakon što Fond početkom lipnja objavi Javni poziv za građane i tvrtke, prodavatelji će kroz prijavnu aplikaciju korisnike prijavljivati za sufinanciranje. Unosom obveznih podataka prijavitelja i učitavanjem potrebne dokumentacije u sustav, za korisnika će se automatski rezervirati dostupan iznos poticaja. Međutim, kako bi ostvario pravo na sufinanciranje, korisnik u određenom roku uplatiti i obvezni minimalni predujam za vozilo, u iznosu od 7% traženih sredstava Fonda. Za fizičke osobe to će maksimalno biti 4.900 kuna, dok je za pravne osobe do 28.000 kuna.
Koliko je točno sredstava iskorišteno, moći će se u realnom vremenu pratiti na posebnoj stranici Fonda, koja će početkom lipnja biti u funkciji. Na njoj će zainteresirani korisnici moći pronaći sve detalje o programu sufinanciranja, kao i popis svih modela vozila za koje je dostupno sufinanciranje te njihovih prodajnih mjesta. Kad iznos rezerviranih sredstava u prijavnoj aplikaciji dosegne 90 milijuna kuna, poziv za građane i tvrtke će se privremeno zatvoriti.
Nabavka vozila će se, kao i do sad, sufinancirati s do 40% po vozilu, a maksimalni iznos poticaja će ovisiti o kategoriji. Za električna vozila L1-L7 kategorije osigurano je do 20.000,00 kuna, za plug-in hibride do 40.000,00 kuna, dok će se za kupnju vozila s električnim pogonom ili čak na vodik moći dobiti do 70.000,00 kuna. Sredstva su dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila (do 40.000,00 kuna) te ona s električnim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70.000,00 kuna. S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s električnim, „plug-in“ hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik. Građani će sufinanciranje moći ostvariti za jedno novo vozilo, dok će tvrtke moći kupiti i više njih, ali će im maksimalno biti dostupno do 400.000 kuna bespovratnih sredstava. I jedni i drugi kupljena vozila moraju zadržati u vlasništvu dvije godine.
Prilikom planiranja novog modela sufinanciranja Fond je održao niz sastanaka sa strukovnim udruženjima, uključujući i Hrvatsku gospodarsku komoru, te sa raznim proizvođačima, generalnim zastupnicima i uvoznicima vozila, kao i zainteresiranim udrugama, prihvativši njihove konstruktivne prijedloge.
Inače, Fond je do sad odobrio sufinanciranje za više od 4.500 električnih vozila. Međutim, tranziciju prometnog sustava u energetski učinkovitiji potrebno je još dodatno ubrzati, s obzirom da Strategija niskougljičnog razvoja predviđa da bi do 2050. godine čak 35% hrvatskog voznog parka trebalo biti električno.