Participativno budžetiranje (PB) demokratski je alat putem kojeg se odluke o raspodjeli dijela javnih sredstava donose u izravnoj suradnji s građanima.
Participativno budžetiranje prvi put se pojavljuje u Brazilu (Porto Alegre) 1989. godine te kao demokratska inovacija koja nadopunjuje i/ili odgovara na probleme predstavničke demokracije biva podržana od strane Svjetske Banke, UNESCO-a, OECD-a i UN Habitat-a.
Varijacije modela participativnog budžetiranja doživljavaju eksponencijalan rast popularnosti diljem svijeta te se provode u više od 300 gradova (Južna Amerika, Kanada, SAD i preko 25 gradova u Europi – Pariz, Seville, Manchester, Lisabon) uključujući Pazin, Sisak, Karlovac i Pulu u Hrvatskoj.
OPĆI CILJ PROJEKTA: Demokratizacija procesa upravljanja javnim resursima, razvoj aktivnog građanstva i doprinos povećanju kvalitete života u Gradu Dubrovniku.
SPECIFIČNI CILJEVI PROJEKTA:
- Razvoj suradnje između gradske administracije i gradskih kotareva
- Razvoj modela participativnog budžetiranja za Grad Dubrovnik
- Edukacija o mogućnostima doprinosa razvoju lokalne zajednice
PB omogućava nositeljima vlasti:
- bolji uvid u potrebe zajednice
- transparentnost i legitimitet procesa odlučivanja i donošenja odluka
- izgradnju zajedničkog identiteta i povjerenje građana
Građani su putem PB-a uključeni u proces:
- identifikacije problema
- odlučivanja o prioritetima djelovanja
- implementacije projekata
- nadzora izvedbe i evaluacije realizacije projekata
TRAJANJE PROJEKTA:
FAZA PRIPREME: 10/2018-12/2019
FAZA PROVEDBE PRVOG CIKLUSA PB-a: 1/2020 -5/2021
VRIJEDNOST PROJEKTA:
IZNOS SREDSTAVA ZA FAZU PRIPREME: 600.000 HRK
NOSITELJ PROJEKTA: Grad Dubrovnik
KOORDINATOR PROJEKTA: Razvojna agencija Grada Dubrovnika DURA
AKTIVNOSTI
FAZA PRIPREME 2018
- Konzultacije s gradskim kotarevima
- Konzultacije s gradskim odjelima
- Konzultacije s građanima i organizacijama civilnog društva
- Konzultacije s relevantnim stručnjacima
FAZA PRIPREME 2019
- Formiranje i edukacija tima za provedbu
- Razrada prijedloga modela PB-a
- Razrada načina i kriterija sudjelovanja
- Razrada Kriterija prihvatljivosti projekata
- Izrada evaluacijskog okvira
- Prilagodba i testiranje modela u 3 osnovne škole
- Marketinška kampanja
- Provedba radionica za širu zajednicu na razini gradskih kotareva (primjeri dobre prakse, instrumenata izravne i participativne demokracije i sl.)
- Izrada online platforme
- Uspostava elektroničkog sustava glasovanja
FAZA PROVEDBE PRVOG CIKLUSA PB- 2020-2021
Provedba modela participativnog budžetiranja za Grad Dubrovnik predviđena je na razini gradskih kotareva na način da građani, pripadnici određenog gradskog kotara, uz asistenciju facilitatora, na radionicama osmišljavaju projekte koje potom, temeljem broja glasova predlažu gradskoj upravi za financiranje. Prihvatljivost i izvedivost predloženih projekata provjeravaju nadležni upravni odjeli nakon čega o tome koji će se projekti realizirati odlučuju gradski kotarevi. Realizacija projekata se razrađuje do izvedbene razine u suradnji gradske administracije i predlagatelja. Proces odabira i razrade projekata traje godinu dana, a izvedba se predviđa proračunom za 2021.godinu.
PROCES ODABIRA PROJEKATA
- Priprema za provedbu ciklusa
- Prikupljanje prijedloga
- Analiza projektnih prijedloga / tehnička analiza
- Konačno glasanje za projekte
- Objava rezultata
PROCES REALIZACIJE PROJEKATA
- Priprema projekta za realizaciju / konzultacije s predlagateljima
- Objava akcijskog plana realizacije
- Javne nabave
- Potpisivanje ugovora
- Inauguracija projekta
EVALUACIJA PROCESA