Participativno budžetiranje (PB) alat je izravne demokracije putem kojeg građani neposredno odlučuju o raspodjeli dijela javnih sredstava. Projekt participativnog budžetiranja omogućit će građanima grada Dubrovnika financiranje ideja, odnosno projektnih prijedloga koji doprinose razvoju zajednice na razini gradskih kotareva i mjesnih odbora.
Upravo sudjelovanje građana u procesima predlaganja je jedan od temeljnih principa dobrog upravljanja lokalnom zajednicom i temelj održivog razvoja u budućnosti. Važan resurs suvremenog društva je upravo kvaliteta civilnog društva.
Dobrobit za lokalnu upravu:
– doprinos transparentnosti rada jedinice lokalne samouprave
– jačanje povjerenja između građana i vlasti
– brža i bolja identifikacija stvarnih potreba lokalne zajednice
– postiže se ušteda vremena i novca jer se potrebe uočavaju u ranim fazama
– zajedničkim radom, tj.suradnjom JLS i građana dolazi se do kreativnijih načina rješavanja problema
Dobrobit za građane/lokalnu zajednicu:
– građani ostavruju osnovna građanska prava
– process PB-a im pomaže da bolje razumijevaju funkcioniranje JLS
– osjećaj uključenosti, odgovornosti nad donesenim odlukama
– identifikacija sa okruženjem
– razvija kompetencije samih građana za aktivno sudjelovanje u demokratskim procesima
Cilj projekta je:
- Razviti što bolju suradnju između gradske administracije i jedinica mjesne samouprave
- Razviti model participativnog budžetiranja za Grad Dubrovnik
- Educirati sve zainteresirane o mogućnostima izravnog doprinosa razvoju lokalne zajednice
Projekt razvoja modela PB-a za Grad Dubrovnik planira i koordinira Dubrovačka razvojna agencija DURA.
VRIJEDNOST PROJEKTA ZA I. FAZU REALIZACIJE PROJEKATA: 25.000.000,00 HRK
PROVEDBA CIKLUSA PB-A
Provedba modela participativnog budžetiranja za Grad Dubrovnik predviđena je na razini gradskih kotareva i mjesnih odbora na način da građani, pripadnici određenog gradskog kotara/mjesnog odbora na radionicama osmišljavaju projekte koje potom, temeljem broja glasova, predlažu gradskoj upravi za financiranje.
Prihvatljivost i izvedivost predloženih projekata provjeravaju nadležni upravni odjeli nakon čega o tome koji će se projekti realizirati odlučuju gradski kotarevi/mjesni odbori – glasovanjem.
Projekte dalje razrađuju i realiziraju upravni odjeli u suradnji s predlagateljima.
Proces odabira i razrade projekata traje godinu dana, a izvedba se predviđa proračunom u sljedećoj godini.
PILOT PROJEKT PARTICIPATIVNO BUDŽETIRANJE U OSNOVNIM ŠKOLAMA GRADA DUBROVNIKA
Dubrovača razvojna agecnija DURA i Grad Duborvnik prepoznali su potrebu provedbe projekta „Participativno budžetiranje“ i u osnovnim školama Grada Dubovnika te od 2018. godine do danas projekt se uspješno provodi na zadovoljstvo učenika, profesora, djelatnika i cijele zajednice. Svi projekti po školama su se uspješno realizirali, što se može pogledati u galeriji i videu u nastavku naše stranice. Projektom se učenici uključuju u proces donošenja odluka o raspodjeli dijela javnih sredstava u njihovim školama te ih na takav način učimo da mogu i trebaju biti dio demokratskog procesa odlučivanja.
SHEMA PROCESA PB PO ŠKOLAMA:
Školske godine 2018./2019. pokrenut je pilot projekt Participativno budžetiranje u dubrovačkim osnovnim školama. Te godine su sudjelovale četri osnovne škole; Ivan Gundulić, Lapad, Marin Držić i Marin Getaldić, a učenici su kroz proces predlaganja i glasovanja imali mogućnosti izabrati jedan projekt po školi u vrijednosti od 10.000,00 kn bez PDV-a.
Izglasano i realizirano je ukupno šest projekata: prostorija za odmor u slobodnom vremenu tijekom trajanja nastave; mini maturalna zabava; klupe; kućica za dežurne; uređenje vanjskih površina.
U školskoj godini 2020/2021 DURA je nastavila provoditi projekt Participativnog budžetiranja, ali ovaj put u sedam osnovnih škola. Po školi je bio dodijeljen budžet u iznosu od 10.000,00 kuna (bez PDV-a) gdje su učenici svojim sudjelovanjem iznosili ideje, zatim glasovali i projekt s najviše broja glasova je nosio pobjedu po školi.
Projekti su se uspješno realizirali i izglasano je ukupno 7 projekata. Učenici Osnovne škole Lapad izglasali su sprave za vježbanje na otvorenom, učenici OŠ Ivana Gundulića uređenje vanjske učionice gdje će moći učiti i provoditi vrijeme na zraku i u prirodi. Nadalje, učenici OŠ Marina Držića su izglasali vanjske klupe i stolove, a učenici OŠ Marina Getaldića odlučili su nabaviti bicikle i stalak za njih.
Škole koje smo ove godine prvi put uključili u provedbu projekta su: OŠ Montovjerna u kojoj su učenici izglasali uređenje dnevnog boravka, OŠ Mokošica stalak za bicikle i vanjske klupe i OŠ Antuna Masle stolni nogomet. Prema izboru učenika, može se zaključiti kako je većina njih izglasala projekte sukladno prilikama u kojim se nalazimo, pandemiji COVIDA-19, sa željom da što više uče i borave u prirodi, vježbaju i promoviraju zdrav način življenja.
KONTAKT:
Iva Rašica – irasica@dura.hr , tel. 020/640 – 236, mob. 099 520 0046
Ena Soprano – esoprano@dura.hr , tel. 020/638 236
GALERIJA PARTICIPATIVNO BUDŽETIRANJE 2020/2021