Uspješne rezultate pilot projekta „Participativno budžetiranje u osnovnim školama“ danas su predstavili članica Uprave DURA-e Marina Lazarević, gradonačelnik Mato Franković i ravnateljica OŠ Ivana Gundulića Vedrana Elez na konferenciji za medije u Velikoj vijećnici.
Plan Grada Dubrovnika je od 2020 godine implementirati model participativnog budžetiranja, koji ima cilj da se odluke o raspodjeli dijela javnih sredstava donosi u komunikaciji s građanima. Na temelju toga, u osnovnim školama je proveden pilot projekt koji je polučio veliki uspjeh. Učenici su ukupno izglasali 6 projekata s ukupnom vrijednošću od 60.000,00 kuna.
Učenici Osnovne škole Lapad izglasali su kućicu za dežurne i uređenje prostora za trgovinu i pekaru, učenici OŠ Ivana Gundulića uređenje prostora dnevnog boravka te organiziranje mini maturalne zabave. Nadalje, učenici OŠ Marina Držića su za uređenje dnevnog boravka, a učenici OŠ Marina Getaldića odlučili su da žele uređenje vanjske zelene površine.
To je bio intenzivan proces od 12 dana radionica u 25 razreda kroz četiri osnovne škole, a svemu tome su prethodile dvije edukacije za facilitatore-volontere i kvalitetna priprema. Ukupno je bilo uključeno oko 500 – tinjak učenica i učenika s ukupno 50 projekata koji su prošli dalje u tehničku analizu.
Proces se ‘testirao’ na svim generacijama od 5. do 8. razreda, kako bi donijeli zaključak kojim dobnim skupinama najviše odgovara. U projekt su bile uključene:
OŠ Lapad – generacija 5. i 6. razreda
OŠ Ivan Gundulić – generacija 7. i 8. razreda
OŠ Marin Držić – generacija 6. razreda
OŠ Marin Getaldić- generacija 6. razreda
Među prijedlozima učenika čuli smo inspirativne ideje o uređenju vanjskih prostora, o dodatnoj opremi za tjelesni, ‘chill sobi’ koja bi imala funkciju dnevnog boravka, VR naočalama čime bi učinili školsko gradivo zanimljivijim, moderno opremljenim labosima, ukrašavanju vanjskih zidova poticajnim grafitima, osiguravanju prehrane unutar škole, o teleskopima i slavnim ormarićima o kojima je više riječi imao za reći Gradonačelnik.
Projekt ormarića je financijski skuplji od ostalih predloženih, a za što su učenici koji su sudjelovali pokazali veliki interes. Veliki broj učenika je istaknuo da bi željeli da postoje ormarići, gdje mogu smjestit marendu, torbu, odjeću, knjigu… Svakako će se prijedlog uzeti u obzir i sagledat će se mogućnost kako je to moguće izvesti. Navedeni projekt je dobio veliki broj glasova.
Kao što je već najavljeno, Grad Dubrovnik slijedeće godine kreće sa implementacijom modela participativnog budžetiranja koji ima za cilj da se odluke o raspodjeli dijela javnih sredstava donose u izravnoj suradnji s građanima, na razini gradskih kotara.
Unutar gradskih kotara i mjesnih odbora napravit će se „brainstorming“ iz kojih će proizaći niz projekata, a potom će biti pozvani svi građani da o njima glasaju. Na taj način građani će moći direktno sudjelovati i dati svoj glas za projekt za koji misle da će im poboljšati mjesto prebivališta.
Pilot projekt su proveli Dubrovačka razvojna agencija DURA i Grad Dubrovnik. Vrijedno je spomenuti i zahvaliti se svim uključenim dionicima ovog projekta; ravnateljicama osnovnih škola, školskim kolektivima na podršci pri provedbi projekta, volonterima bez kojih ovo ne bi bilo izvedivo, Udruzi Bonsai na koordinaciji volonterskog programa, Studiju Flare, roditeljima i djeci.
Učenici su pokazali odgovornost, kreativnost i znanje prema projektu.
Rezultati evaluacija od strane učenika pokazuju da je pilot projekt izuzetno uspješan te možemo zaključiti i nužan kao preduvjet realizaciji projekta na razini mjesnih jedinica obzirom da priprema buduće građane na aktivno sudjelovanje u odlučivanju o javnim resursima.
Prema evaluacijama koje je ispunilo 459 učenika njih 412 je proces doživjelo pozitivno tj. 90% učenika koji su sudjelovali ove godine sudjelovali bi i sljedeće godine, a čak 65% učenika je projekt PB-a ocijenilo s ODLIČNIM!
Od ukupno 92 osmaša koja su glasala u OŠ Ivana Gundulića, njih 80% bi s projektom nastavilo i u srednjoj školi stoga bismo na tom tragu mogli razmišljati i o suradnji sa Županijom.